Ριφιφί - SevenArt.gr


Ριφιφί (1955)

Αγγλικός Τίτλος: Rififi

Είδος: Αστυνομική, Δραματική, Θρίλερ
Διάρκεια: 122'
Γλώσσα: Γαλλικά, Ιταλικά, Αγγλικά
Χώρα: Γαλλία
Εταιρεία Διανομής: New Star
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 15/07/2010

Δείκτης Καταλληλότητας: 

Βαθμολογία SevenArt: [8.5/10]

Βαθμολογία Επισκεπτών: [8.7/10]

Κριτική SevenArt:


Σε σκηνοθεσία Ζυλ Ντασέν, γαλλικής παραγωγής του 1955, με τους Ζαν Σερβέ, Καρλ Μένερ, Ρόμπερτ Μάνουελ, ένα αριστουργηματικό φιλμ νουάρ, πολύ συγγενικό στο αντίστοιχο αμερικανικό είδος, που όμως κατάφερε μεταγενέστερα να φτιάξει τη δική του κινηματογραφική σφαίρα επιρροής. Ύστερα από πέντε χρόνια στη φυλακή, ο Τονί Στεφανουά συναντά τους αγαπημένους φίλους του και μαζί με τη συμβολή κι άλλων «ειδικών» από την Ευρώπη, τους καλεί να ληστέψουν το χρηματοκιβώτιο κεντρικού κοσμηματοπωλείου. Τότε, ήταν η πιο βρώμικη κινηματογράφηση του Παρισιού. Υπόκοσμος, αλητεία και τσαμπουκάς, αλλά με κώδικα ηθικής, αυτά τοποθέτησε στη μανιέρα του ο διωγμένος από τη μακαρθική Αμερική Ζυλ Ντάσεν. Στο επίκεντρό της ιστορίας του μια αντροπαρέα και η βαθιά φιλία της, με σκοπό το ριφιφί, που θα την ξελασπώσει. Μια σκηνή 33 λεπτών, χωρίς διάλογο, που είναι αληθινό μάθημα κινηματογράφου, σκηνοθεσίας και δραματουργίας. Ο Ντασέν τιμήθηκε με τον Χρυσό Φοίνικα Σκηνοθεσίας στις Κάννες γι’ αυτό το αξεπέραστο νουάρ.

 

http://www.sevenart.gr/images/star3.gifhttp://www.sevenart.gr/images/star3.gifhttp://www.sevenart.gr/images/star3.gifhttp://www.sevenart.gr/images/star3.gifhttp://www.sevenart.gr/images/star3.gifhttp://www.sevenart.gr/images/star3.gifhttp://www.sevenart.gr/images/star3.gifhttp://www.sevenart.gr/images/star3.gifhttp://www.sevenart.gr/images/star3.gifhttp://www.sevenart.gr/images/star3.gif (10/10)
Νέστορας Πουλάκος

 



Τι κοινό μπορεί να έχουν ένα τραγούδι σε μια γαλλική μπουάτ, ένα καλογραμμένο βιβλίο του Auguste le Breton και μια ταινία του Jules Dassin, βραβευμένη στο φεστιβάλ των Καννών του 1955; Μια λέξη: Ριφιφί. Ο λόγος για την αραβική λέξη που μέσα από την ομώνυμη ταινία του Jules Dassin κατέστη γνωστή στον δυτικό πολιτισμό. Στην ταινία "Rififi" θα δούμε βήμα-βήμα την κλοπή ενός καταστήματος κοσμημάτων από μια ομάδα σεσημασμένων κακοποιών με την γνωστή πλέον μέθοδο του ριφιφί.


Ο Jules Dassin, κυνηγημένος από την επιτροπή αντί-αμερικάνικων ενεργειών για τα πολιτικά του φρονήματα, θα συναντήσει για το "Rififi" νέες δυσκολίες σε αρκετές χώρες. Βασική κατηγορία που θα του προσάψουν για την ταινία, είναι η σεκάνς με το ριφιφί, καθώς είναι υπέρ του δέοντος αναλυτική και έχει μια ακρίβεια που αρμόζει σε χειρουργική επέμβαση. Το “Rififi” βασίζεται στην έλξη που προκαλείται στον μέσο θεατή από ανθρώπους που δεν υπόκεινται στον νόμο και έχουν μεταξύ τους έναν ιδιαίτερο και απαράβατο κώδικα επικοινωνίας.


Η ιστορία ξεκινά με την αποφυλάκιση του Tony le Stéphanois, τον οποίο υποδύεται εξαιρετικά ο Jean Servais. O Tony θα συναντήσει τον φίλο του Jo και με την συμμετοχή ακόμη δυο Ιταλών, θα αποφασίσουν την διάρρηξη ενός κοσμηματοπωλείου. Η δουλειά δεν είναι ούτε απλή ούτε εύκολη αλλά χάρις την επαγγελματικότητα που διαθέτουν καταφέρνουν να την φέρουν εις πέρας. Ωστόσο, στην συνέχεια της ιστορίας τα πράγματα θα πάρουν νέα τροπή καθώς μια άλλη συμμορία θα εμπλακεί και δυναμικά θα διεκδικήσει τα κλοπιμαία.


Άξια λόγου όσον αφορά την πλοκή της ταινίας είναι η έννοια του δικαίου και το πως την διαπραγματεύεται στην εξέλιξη της. Ο εύκολος πλουτισμός μέσα από την παράνομη οδό που είναι ταυτισμένος με το άδικο αποτελεί σ’ έναν βαθμό κρυφό πόθο κάθε μικροαστού. Η ταινία μπορούμε να πούμε πως καταλήγει ελκυστική εξ’ αιτίας αυτού. Διαθέτει όμως κι άλλα δύο στοιχεία που την κάνουν ξεχωριστή. Τον ιδιαίτερο ηθικό κώδικα των παρανόμων που μας φέρνει στο μυαλό τον Νονό του Francis Ford Coppola και την τελική απονομή δικαιοσύνης με το δραματικό τέλος της που ικανοποιεί το περί δικαίου αίσθημα.


Τελικά, ο Jules Dassin δημιουργεί μια ταινία δράσης με ρυθμό που κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον του θεατή. Στο “Rififi” μας δείχνει πως έχει την ευχέρεια να μεταβαίνει με ευκολία από τα αργά πλάνα του ριφιφί που εστιάζουν στην αγωνία ως τα καταιγιστικά πλάνα με το αυτοκίνητο που τρέχει μες στους δρόμους του Παρισιού. Επίσης, ο Jules Dassin μέσα από τον ρόλο του Cesar le Milanais μας υπενθυμίζει πως ξεκίνησε την καριέρα του σαν ηθοποιός στο εβραϊκό θέατρο της Νέας Υόρκης.
 

http://www.sevenart.gr/images/star3.gifhttp://www.sevenart.gr/images/star3.gifhttp://www.sevenart.gr/images/star3.gifhttp://www.sevenart.gr/images/star3.gifhttp://www.sevenart.gr/images/star3.gifhttp://www.sevenart.gr/images/star3.gifhttp://www.sevenart.gr/images/star3.gif (7/10)
Δημήτρης Πετιμεζάς

<< επιστροφή


Πρόγραμμα Αιθουσών

Το SevenArt προτείνει:


  • Μαύρο Ψωμί (2010)

    Μια ταινία που σ' αφήνει χωρίς στομάχι. Μπαίνει μέσα στον πυρήνα της καταλανικής κοινωνίας (που θυμίζει πολύ την Ελλάδα των αντίστοιχων χρόνων), ξετρυπώνει την ψίχα και την ψυχή της και μας τη σερβίρει στο πιάτο.

  • Λευκός Ελέφαντας (2012)

    Η κάμερα του Τραπέρο, μας μεταφέρει με ρεαλισμό στις άθλιες συνθήκες διαβίωσης των κατοίκων των παραγκουπόλεων της Αργεντινής. Η δημοκρατία και τα ανθρώπινα δικαιώματα, δεν είναι εδώ δεδομένα.


  • Το Τελευταίο Κύμα (1977)

    Δυο χρόνια μετά το εκστατικό "Πικνίκ στο βράχο των κρεμασμένων", ο Αυστραλός σκηνοθέτης δομεί ένα στέρεο ψυχολογικό θρίλερ, που βασίζεται σε μύθους και αρχαίες δοξασίες των Αβοριγίνων ιθαγενών της Αυστραλίας.


  • Το Μυστικό της Μέιζι (2012)

    Η επτάχρονη Μέιζι, ένα αξιαγάπητο κοριτσάκι, ακροβατεί ανάμεσα στις ψυχολογικές μεταπτώσεις μιας μητέρας - καλλιτέχνη και στην αδιαφορία ενός πατέρα - μπίζνεσμαν.


Βραβεία:

- Βραβείο Σκηνοθεσίας, Φεστιβάλ Καννών 1955

Βox Office

1ο 4ήμερο 1,400
Σύνολο εισιτηρίων
Πανελλαδικά:
1.400