Άρθρα - Όταν ο Θεός έπλασε την... Μέριλιν - SevenArt.gr


Όταν ο Θεός έπλασε την... Μέριλιν

Άρθρα | 23 Δεκεμβρίου 2011 | SevenArt.gr



Της Ανίσσας Χασίμ
(hasim@sevenart.gr)

Όταν ο Θεός έπλασε την Μέριλιν, οι κινηματογραφικοί παραγωγοί ζητωκραύγαζαν από ενθουσιασμό, οι άντρες έχαναν την αναπνοή τους από πόθο, και οι γυναίκες αναγνώριζαν πίσω από το αμαρτωλό, κόκκινο κραγιόν, το πρόσωπο της αρχετυπικής Εύας.
 

Το πραγματικό της όνομα ήταν Νόρμα Τζέιν Μπέικερ. Προέρχονταν από μια διαλυμένη οικογένεια, ανθρώπινο απομεινάρι της οποίας εξακολουθούσε να επιβιώνει η ψυχικά ασταθής μητέρα της, η οποία διανύοντας περιόδους έντονων προβλημάτων υγείας, είχε κριθεί ακατάλληλη επιλογή για την φροντίδα της μικρής της κόρης. Το σχέδιο της αναδοχής, αν και αρχικά βρήκε σύμφωνη την βιολογική της μητέρα, στην πορεία ανατράπηκε πολλές φορές εξαιτίας των απρόβλεπτων εναλλαγών της συμπεριφοράς της.

Από το 1926 που γεννήθηκε μέχρι το 1942, η Μονρόε είχε φιλοξενηθεί ήδη σε περισσότερες από τρεις διαφορετικές οικογένειες. Το 1942, στην ηλικία των δεκαέξι ετών, γνωρίζει τον πρώτο της σύζυγο, Τζεϊμς Ντόχερτι. Ένα χρόνο αργότερα, ο Ντόχερτι καλείται να υπηρετήσει στο Αμερικάνικο Πολεμικό Ναυτικό. Η Μονρόε μένει πίσω για να φροντίζει την μητέρα του, ενώ παράλληλα πιάνει δουλειά σε εργοστάσιο κατασκευής μελών πολεμικών αεροπλάνων. Εκεί κατά την διάρκεια μιας φωτογράφησης για τον αμερικάνικο στρατό θα την ξεχωρίσει ένας φωτογράφος, ο οποίος θα την ενθαρρύνει να γραφτεί σε πρακτορείο μοντέλων. Τους επόμενους μήνες το πρόσωπο της ταξιδεύει εκατοντάδες φορές τον γύρο της Αμερικής, μέσα από τις σελίδες των γνωστότερων περιοδικών, που κονταροχτυπιούνται για ένα της χαμόγελο.
 

Το 1946, ο Μπεν Λίον, ένα από τα μεγαλοστελέχη της 20th Century Fox, την αντικρίζει και αναφωνεί, «Βρήκαμε τη νεα Τζιν Χάρλοου!». Λίγα εικοσιτετράωρα αργότερα, το πρώτο δοκιμαστικό για τον κινηματογράφο είναι γεγονός. Ο φακός υποτάσσεται μπροστά της, και μια ιλιγγιώδης ανοδική πορεία με προορισμό την δόξα ξεκινά. Παραδομένη στα χέρια των ειδικών, μετά από παρότρυνση των μάνατζερ της εταιρείας, αλλάζει το όνομα της από Νόρμα Τζέιν Μπέικερ σε Μέριλιν Μονρόε και βάφει τα καστανοκόκκινα μαλλιά της ξανθά. Μια μικρή διόρθωση στην καμπυλότητα της μύτης της, είναι ίσως η πιο επώδυνη από τις εξωτερικές αλλαγές που της επιβάλλονται. Το 1948, το συμβόλαιο με την 20th Century Fox λήγει μετά από τις πρώτες της συμμετοχές σε πέντε μικρές παραγωγές. Η ανταγωνίστρια Columbia, αρπάζει την ευκαιρία και της προσφέρει ένα εξάμηνο συμβόλαιο, και τον πρώτο της πρωταγωνιστικό ρόλο στην ταινία "Ladies of the Chorus". Ακολουθεί η συμμετοχή στο "Love Happy" των αδερφών Μαρξ και ο ρόλος της νεαρής ερωμένης στο "The asphalt jungle" του Τζον Χιούστον. Οι θετικές κριτικές που δέχτηκε για την ερμηνεία της, τράβηξαν την προσοχή του Τζόζεφ Μάνκιεβιτς, που μετά από οντισιόν της προσέφερε έναν μικρό κωμικό ρόλο στο φιλμ "All about Eve". Η λήξη του συμβολαίου της με την Columbia, που έρχεται μετά το προκαθορισμένο εξάμηνο, σηματοδοτεί τον επαναπατρισμό της Μονρόε στην 20th Century Fox.
 

Το 1952 διαρρέει στη δημοσιότητα ένας μικρός αριθμός φωτογραφιών που τραβήχτηκαν το ’49 και απεικονίζουν τη ανερχόμενη τότε σταρ γυμνή. Οι υπεύθυνοι των στούντιο της εταιρείας χάνουν τον ύπνο τους προκειμένου να καταλήξουν σε μια ικανοποιητική δικαιολογία, η οποία θα τους γλυτώσει από τα νύχια του τύπου, και ενός επικείμενου σκανδάλου ικανού να σπιλώσει όσα έχουν επενδύσει στη λάμψη της νεαρής ηθοποιού. Τέλος στις ανησυχίες τους βάζει η ίδια η Μονρόε η οποία προτείνει να παραχωρήσει μια συνέντευξη στους δημοσιογράφους, και να τους εξηγήσει όσο πιο απλά και ειλικρινά γίνεται, την δύσκολη οικονομική κατάσταση στην οποία βρισκόταν την εποχή της εν λόγω φωτογράφισης.

Τον ίδιο χρόνο αρχίζει να αναπτύσσεται μια πιο προσωπική σχέση ανάμεσα σ’ εκείνη και τον διάσημο παίκτη του μπέιζμπολ Τζο ΝτιΜατζιο. Την τριετία ’52 -  ’55 γνωρίζει την απόλυτη επιτυχία, ενώ αρχίζει να συνεργάζεται με σκηνοθέτες πρώτου Χολιγουντιανού μεγέθους, από τον Χάουαρντ Χοκς μέχρι τον Μπίλι Γουάιλντερ, ενσαρκώνοντας ρόλους που την έκαναν αποδεκτή σε ολόκληρο τον πλανήτη ως την πιο σέξι, κωμική ηθοποιό που πέρασε ποτέ από τη μεγάλη οθόνη. "Monkey Business", "Οι άντρες προτιμούν τις ξανθές", "Πώς να παντρευτείτε έναν εκατομμυριούχο", "There’s no business like showbusiness", "Εφτά χρόνια φαγούρα" αλλά και το νουάρ "Niagara", στο οποίο δίνει μια από τις πιεστικότερες δραματικές ερμηνείες της καριέρας της.
 

Τον Δεκέμβριο του 1953, μια φωτογραφία της που την δείχνει να χαιρετά εύθυμα το φακό, θα εγκαινιάσει το πρώτο τεύχος του Πλέϊμποϊ. Στις 14 Ιανουαρίου του 1954 ο Τζο ΝτιΜάτζιο και η Μέριλιν Μονρόε παντρεύτηκαν στο Σαν Φρανσίσκο. Ο γάμος του ζευγαριού πέρασε από πολλές φουρτούνες, έδωσε τροφή σε πληθώρα σκανδαλοθηρικών εντύπων, και μετά από εννέα μήνες τελείωσε άδοξα με την κοινοποίηση ενός συναινετικού διαζυγίου. Παρ’ όλα αυτά ο ΝτιΜάτζιο στάθηκε σαν πιστός φίλος στο πλευρό της λαμπερής σταρ στις πιο άτυχες περιόδους της ζωής της, όταν βρέθηκε να βάλλεται τόσο για τις προσωπικές όσο και για τις επαγγελματικές της επιλογές.
 

Το 1955 κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού στη Νέα Υόρκη - ο λόγος της επίσκεψης ήταν η εγγραφή της στο διάσημο «Actors Studio», στο οποίο και φοίτησε με μεγάλη επιτυχία -  γνώρισε μέσω ενός κοινού γνωστού τον κορυφαίο θεατρικό συγγραφέα Άρθουρ Μίλερ, τον τρίτο και τελευταίο της σύζυγο. Σε επαγγελματικό επίπεδο το διάστημα του κορεσμού που η Μονρόε γύριζε δύο και τρεις ταινίες τον ίδιο χρόνο έχει πλέον παρέλθει. Οι βιογράφοι της υποστηρίζουν ότι "Η στάση λεωφορείου", και το "The prince and the showgirl", ήταν οι δύο τελευταίες δουλειές που η Μέριλιν Μονρόε ολοκλήρωσε σωματικά υγιής και ψυχικά δυνατή. Αντιθέτως, τα γυρίσματα του "Some like it hot" τελείωσαν αφήνοντας στους συνεργάτες της όχι τις καλύτερες αναμνήσεις. Ο Μπίλι Γουάιλντερ δήλωσε χρόνια μετά ότι η Μονρόε φερόταν αυταρχικά στους συμπρωταγωνιστές της, ξεχνούσε τα λόγια της και όταν είχαν πρωινά γυρίσματα δεν έφτανε ποτέ στην ώρα της. Στο "Let’s make love", ταινία του 1960, οι φήμες την ήθελαν ζευγάρι με τον Υβ Μοντάν. Ο χωρισμός της από τον Άρθουρ Μίλερ ακολούθησε ένα χρόνο μετά.
 

Το τελευταίο της φιλμ είναι το "The Misfits", με συμπρωταγωνιστές τους Μοντγκόμερι Κλιφτ και Κλαρκ Γκέιμπλ. Τα σημάδια της κλονισμένης υγείας της είναι πλέον κάτι παραπάνω από εμφανή. Το σούσουρο των καλλιτεχνικών κύκλων της εποχής, που κάνουν λόγο για εξάρτηση από το αλκοόλ και τα υπνωτικά, φτάνει μέχρι τα γραφεία των δημοσιογράφων, που αφιερώνουν ολόκληρες στήλες στην σταδιακή κατάρρευση ενός από τα λαμπρότερα Χολιγουντιανά είδωλα. Τραγική ειρωνεία, η τελευταία της δημόσια εμφάνιση, στην οποία όμως και πάλι δεν είναι σε θέση να φανεί συνεπής και φτάνει με αρκετή ώρα καθυστέρηση, είναι στα γενέθλια του προέδρου Τζον Κένεντι τον Μάϊο του 1962.
 

Τον Αύγουστο του 1962, σε ηλικία μόλις 36 ετών βρέθηκε νεκρή στο διαμέρισμα της. Στο ένα της χέρι κρατούσε το ακουστικό του τηλεφώνου, και στο κομοδίνο που βρισκόταν δίπλα στο κρεβάτι της, υπήρχαν τοποθετημένα δύο άδεια κουτιά από υπνωτικά χάπια. Τα σενάρια για τα αίτια του θανάτου της, ποικίλουν ανάλογα με τις μαρτυρίες όσων κλήθηκαν να καταθέσουν στις αρχές. Πολλοί είναι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι αυτοκτόνησε, μη μπορώντας πλέον να διαχειριστεί τα προβλήματα υγείας που την ταλαιπωρούσαν τα τελευταία χρόνια. Άλλοι πάλι κάνουν λόγο για δολοφονία με εντολείς τους ίδιους τους αδελφούς Κένεντι, με τους οποίους συζητιόταν για μεγάλο διάστημα ότι διατηρούσε ερωτική σχέση.

 

Αντί επιλόγου…

"Το Χόλιγουντ είναι ένα μέρος στο οποίο σου προσφέρουν χιλιάδες δολάρια για ένα φιλί και μόλις μερικά σεντς για ολόκληρη την ψυχή σου. Έχουν υπάρξει πολλές φορές που έχω απορρίψει την πρώτη προσφορά για να καταλήξω στη δεύτερη".

Μέριλιν Μονρόε


Φιλμογραφία

1961 - The Misfits (Roslyn Taber)
1960 - Let's Make Love (Amanda Dell)
1959 - Some Like It Hot (Sugar Kane Kowalczyk)
1957 - The Prince and the Showgirl (Elsie)
1956 - Bus Stop (Cherie)
1955 - The Seven Year Itch (The Girl)
1954 - There's No Business Like Show Business (Vicky)
1954 - River of No Return (Kay Weston)
1953 - How to Marry a Millionaire (Pola Debevoise)
1953 - Gentlemen Prefer Blondes (Lorelei Lee)
1953 - Niagara (Rose Loomis)
1952 - Monkey Business (Miss Lois Laurel)
1952 - Full House (Streetwalker)
1952 - Don't Bother to Knock (Nell Forbes)
1952 - We're Not Married (Annabel Jones Norris)
1952 - Clash by Night (Peggy)
1951 - Let's Make It Legal (Joyce Mannering)
1951 - Love Nest (Roberta 'Bobbie' Stevens)
1951 - As Young as You Feel (Harriet)
1951 - Home Town Story (Iris Martin)
1950 - Eva (Miss Casswell)
1950 - The Fireball (Polly)
1950 - The Asphalt Jungle (Angela Phinlay)
1949 - Love Happy (Grunion's Client)
1948 - Ladies of the Chorus (Peggy Martin)
1947 - Dangerous Years (Evie - Waitress at the Gopher Hole)

 


 

 



Follow SevenArt     


► Πρόσφατα άρθρα


Πρόγραμμα Αιθουσών

Το SevenArt προτείνει:


  • Το Μικρό Ψάρι (2014)

    Ένας επαγγελματίας δολοφόνος αποφασίζει να κλείσει ανοιχτούς λογαριασμούς σε μια σκοτεινή, ατμοσφαιρική περιπέτεια, που έκανε πρεμιέρα στο Διαγωνιστικό Τμήμα του 64ου Διεθνούς Φεστιβάλ Βερολίνου.

  • Ζήτω η Ελευθερία! (2013)

    Αναζωογονητική πολιτική σάτιρα με έξυπνο σενάριο που βασίζεται στο ομώνυμο βιβλίο του ίδιου του σκηνοθέτη και του Angelo Pasquini. Υπέροχος για ακόμη μία φορά ο Τόνι Σερβίλο.


  • Από τη Γη στη Σελήνη (2013)

    H πρώτη Ελληνική κινηματογραφική ταινία κινουμένων σχεδίων μεγάλου μήκους, βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Ιούλιου Βερν.


  • Καμίλ Κλοντέλ 1915 (2013)

    Η Ζιλιέτ Μπινός είναι υπέροχη. Η ηρωίδα μας είναι ένα πλάσμα μοιραίο που εγκαταλείφθηκε στην τύχη της από όλους και κυρίως από την ίδια της την οικογένεια. Μία γυναίκα που αγωνιά και κραυγάζει για τη σωτηρία και τη λύτρωσή της.